Czytanie wrażeniowe

 

Czytanie wrażeniowe to sprawdzony przez Małgorzatę Swędrowską sposób prowadzenia zajęć literackich z grupą dzieci, w czasie których sama książka jest prezentowana przeze mnie jako bardzo wartościowy przedmiot owiany pewnymi tajemnicami. Spotkanie z dziećmi rozpoczyna od zaaranżowania przestrzeni i takiego usadowienia dzieci, aby wszystkimi dostępnymi zmysłami mogły „smakować” jej uroki. Współczesne dzieci potrzebują różnorodnych bodźców do koncentrowania swojej uwagi na tym, co proponuje dorosły. Autorka wykorzystuje naturalne potrzeby dzieci: zaspokajanie ciekawości oraz chęć doświadczania, przeżywania, a także poruszania się – i to wszystko wplata w czytanie tekstu literackiego. Szuka takich utworów, których czytanie można urozmaicać gestem, mimiką, tańcem integracyjnym na siedząco, zabawą ruchową w obrębie miejsca, w którym dziecko przebywa. Czasami czytany-opowiadany tekst przeplata śpiewem, uruchamia zmysł powonienia, a to wszystko po to, by dziecko z zapałem, chęcią i uwagą śledziło fabułę i doświadczało radości z dobrze i atrakcyjnie spędzonego czasu.

Więcej informacji

Scenariusze zajęć

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s